MNB: számos hiba a pénzintézetekkel kapcsolatban

Az MNB  leginkább a lakáshitelek kamatának alakulására, a fix kamatozású kölcsönök ösztönzésére valamint a fogyasztók hitelszerződés előtti tájékoztatására fókuszál. Az újonnan kiadott fogyasztóvédelmi jelentésben többek között a kriptovaluták veszélyeire is igyekeznek felhívni az ügyfelek figyelmét.

A tegnap kiadott Pénzügyi fogyasztóvédelmi jelentés szerint kiemelt figyelmet kell szentelni a kamatkockázatok alakulásának, valamint kulcsfontosságú, hogy a fogyasztók megfelelően tájékoztatva legyenek a szerződés megkötése előtt. A lakáshitel-állomány fele idénre már az MNB által kialakított Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitelek kategóriájába tartozik, ám az állomány jelentős része még változókamatozású. Változó kamatozású hiteleknél a kamat növekedése miatt jelentősen nőhetnek a törlesztők terhei.

Az MNB vizsgálatában számos hibát tártak fel pénzintézetekkel kapcsolatban. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy a tájékoztatás nem minden esetben tér ki részletesen a többletdíjakra és a THM mértékére.

A jelentésben kitérnek az előző évben kiszabott büntetésekre is: 2017-ben 21 pénzügyi intézményre összesen 19 milliárd forintnyi büntetést szabtak ki jogsértő tájékoztatás miatt, a kereskedelmi kommunikáció hiányossága pedig 11 intézmény kapott összesen 65,5 milliárd forintnyi bírságot.

A tőkepiacon tavaly új irányelvet hozott létre az MNB amely a befektetők védelmére és az átláthatóságra helyezi a hangsúlyt. A jelentés továbbá kitér arra, hogy a pénzügyi felügyeletek hatókörébe nem tartozó eszközökkel (például kriptovalutákkal) kapcsolatos ügyféltájékoztatás is elsődleges lehet fogyasztóvédelmi szempontból.

A jelentésben az áll, hogy tavaly 365 000 lakossági panasz érkezett a pénzpiaci és tőkepiaci intézményekhez. Egy átlagos lakossági szerződésre nyolc panasz érkezik. Az MNB-hez a tavalyi évben 33 000 fogyasztóvédelmi kérelem érkezett be. Az MNB szerint a magyar fogyasztók több mint egy negyede „sérülékenynek” számít pénzügyi tudatosság szempontjából. A közlemény szerint ezt a pénzügyi tudatosság növelésével lehet csökkenteni.

Az MNB emiatt évente öt fogyasztóvédelmi kampánnyal készül, valamint a Pénzügyi Navigátor eszközrendszerrel is igyekszik segíteni a fogyasztók döntéseit. A kampányban tavaly 10 kiskereskedelmi és egyéb szolgáltató partnercég vett részt. Ezek a cégek személyes rendezvényeken, médiakampányokon, valamint különböző intézményekben való megjelenésekkel támogatják a jegybank törekvéseit.

Az ország megyeszékhelyein valamint a kitelepülések miatt több nagyvárosban is elérhetővé vált a Pénzügyi Tanácsadó Irodahálózat, amelyet indulása óta több mint 50 000 ügyfél keresett már fel.

 

https://bankespenzugyek.blogstar.hu/./pages/bankespenzugyek/contents/blog/54033/pics/lead_800x600.jpg
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?