817-re nőtt a fertőzöttek száma hazánkban
Elhunyt újabb 9 idős, krónikus beteg is, amivel 47-re nőtt a halálos áldozatok száma.
Blogolj!

Szigorodik a banki ügyfél-azonosítás, már nincs sok időnk adatokat egyeztetni

Dorogi László

Az elmúlt időszakban nagyon sokat lehetett hallani, olvasni arról, hogy a magyarországi bankszámla-tulajdonosoknak azonosítaniuk kell magukat a pénzintézeteknél augusztus 31-ig - az eredeti időpont június 26-a volt, de ezt később kitolták -, különben zárolhatják számlájukat.

Fotó: Bodnár Patrícia/Magyar Hírlap

Miről is van szó? A szeptember 14-től életbe lépő törvényrendeletet azért hozta meg a kormány, hogy a bankokat ne használják fel pénzmosásra vagy terrorizmus-finanszírozására, ezért kell egy jóval szélesebb körű ügyfél-azonosítási folyamaton átesnie a számlatulajdonosoknak. Az OTP Bank például azt írja honlapján, hogy a pénzintézet nem is teljesíti a határidő lejárta után az olyan ügyfelek megbízásait, akik nem bizonyították személyazonosságukat a törvényi előírásoknak megfelelően, de nem lesz más a gyakorlat más bankok esetében sem.

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint jelenleg 10,6 millió bankszámla aktív Magyarországon, a Pénzügyminisztérium júliusi adatai szerint ezekből nagyjából kétmilliónál voltak még hiányosságok. Ez a szám azóta biztosan csökkent, hiszen az elmúlt egy hónapban is többen hitelesítették magukat a bankoknál, de még mindig nem tette meg ezt mindenki.

Azoknak mindenképpen azonosítaniuk kell magukat, akik értesítést kapnak a bankjuktól vagy a biztosítójuktól, de a pénzintézetek ezeket a számlatulajdonosokat különböző csatornákon keresztül már megkeresték és felvették velük a kapcsolatot - már persze ha tudták, ugyanis csak azokat érhetik el, akiknek valódi, aktuális elérhetőségeik vannak megadva a bankoknál. Akadnak olyan bankok is - ilyen például az Erste Bank -, amely az internetbankba való belépést követően jelzi az ügyfélnek, ha nem kell elvégeznie az azonosítást, ezt egyébként azoknak biztosan nem kell megtenniük, akik az elmúlt két évben már átestek ezen a procedúrán - írta a napi.hu egy korábbi cikkében.

Azok, akik érintettek az adat-ellenőrzési folyamatban több platformon is azonosíthatják magukat, ennek a legkézenfekvőbb módja természetesen az, hogy személyesen megyünk be a bankba, de többnyire elektronikus úton, vagy postán is be lehet adni a szükséges dokumentumokat - az OTP-nél viszont mindenképpen személyesen kell megjelennie az ügyfeleknek az adategyeztetés céljából, maximum meghatalmazott útján végezhető el másképpen a folyamat, de ebben az esetben is az szükséges, hogy a számlatulajdonos ügyfél személyes azonosító okmányai hitelesített másolatban kerüljenek a bankhoz.

Fotó: FinTechZone

A szigorúbb ügyfél-azonosítási szabályok a bankkártyás online-vásárlást is érintik, ezzel kapcsolatban négy pénzintézet is felhívást tett közzé az ügyfeleik számára.

Az OTP Banknál 2019. szeptember 14. után csak akkor lehet az Európai Unión belül online vásárolni bankkártyával, ha a kártyabirtokosok aktiválják az erős ügyfél-hitelesítést lehetővé tevő biztonsági szolgáltatást a SmartBankon, az internetbankon, telefonos ügyfélszolgálaton keresztül, vagy személyesen az OTP Bank fiókjaiban. A határidőt követően az EU-n kívüli tranzakciók esetében nem lesz változás, ezekben az esetekben ugyanúgy, a kártyaadatok egyszerű megadásával lehet majd vásárolni, mint eddig.

Az Erste Bank arra hívja fel ügyfelei figyelmét, hogy a többszintű azonosításhoz nélkülözhetetlen a mobiltelefon, mindenkinek ellenőriznie kell, hogy létező és aktív mobilszámot adott-e meg a bankjának. Az Ersténél eddig az ötezer forint alatti érintéses fizetéseknél nem kellett PIN-kódot használni, de szeptember 14-e után előfordulhat, hogy kell - írja az Index. Öt érintéses fizetés vagy összesen 150 eurónak megfelelő összegű érintéses fizetés után a több, kisebb értékű fizetés összege összeadódik, ebben az esetben a banknak kell majd meggyőződnie arról, hogy valóban a kártya tulajdonosa használja-e a kártyát, magyarul ilyenkor biztosan kérni fogják a kártyatulajdonostól a PIN-kódot a vásárlásnál.

A Raiffeisen Banknál az internetes vásárláskor erős ügyfél-hitelesítést kérhetnek, ez lehet mobil tokenes aláírás, vagy sms-ben kapott egyszeri aláíró kód. A pénzintézetnél csak annak lesz teendője, akinek a mobiltelefonszámát még nem rögzítették a banknál és a mobilbanki alkalmazást sem használja, de ezeket az ügyfeleket a bank felkeresi és tájékoztatja.

A K&H ügyfelei az erős ügyfél-azonosítás életbe lépését követően az internetes biztonsági kódon felül egy további elemmel is találkoznak majd az online vásárlás során. A pénzintézet felhívja a figyelmet, hogy azok az ügyfelek, akik eddig nem használták az internetes biztonsági kód szolgáltatást, regisztrálniuk kell, azok viszont akik már használják ezt a szolgáltatást már rendelkeznek az erős ügyfél-azonosításhoz szükséges hitelesítő faktorokkal.

https://bankespenzugyek.blogstar.hu/./pages/bankespenzugyek/contents/blog/82627/pics/lead_800x600.jpg
bank,banki tranzakció,online bank
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?