Blogolj!

A banki ügyintézés korszakváltását hozza el 2020

Dorogi László

A banki ügyintézési folyamatok leegyszerűsítése és biztonságosabbá tétele már idén elkezdődött. Van azonban néhány fontos dolog, amivel először csak jövőre találkozunk. A változások nagy könnyebbséget jelentenek majd az ügyfeleknek, ezért a pénzintézetek gőzerővel dolgoznak azon, hogy idejében megfeleljenek minden követelménynek.

Fotó: Pixabay

Sokaknak már egészen biztosan a könyökükön jött ki, amikor újra és újra és újra a banki adategyeztetésről szóló híreket olvasták. Az adategyeztetésre az online vásárlások során alkalmazott kétszintű azonosítás bevezetése miatt volt leginkább szükség, de 2020-ban további fontos változások jönnek, amelyek a banki ügyintézést érintik.

Az első változással már az új év első hónapjában szembesülhetünk: januártól új, egységes és egymással összevethető díjkimutatást kap minden banki ügyfél. Bármelyik pénzintézetnél is bankoljunk, a díjkimutatásban szerepelni fog, hogy 2019-ben augusztus 1. és december 31. között milyen költségeket számolt fel nekünk a bankunk a számlavezetésért, bankkártyáért, a netbankolásért vagy éppen a mobilbankolásért. A díjkimutatást 2021-től már az ezekkel az ügyletekkel kapcsolatos teljes évi kiadásainkat fogja tartalmazni. Ennek egészen banális a magyarázata: a törvényt úgy ültették át a magyar jogba, hogy most éppen a második félévre vonatkozóan lépett hatályba. Azt, hogy milyen díjakat kell feltüntetniük a bankoknak egy 2014-es Európai Uniós szabályzat írja elő, amit 2018 augusztusában ültettek át a magyar jogba. Fontos tudni, hogy a a díjkimutatási pontok fogalmai uniós szinten egységesek, így a magyar bankok díjai könnyedén összehasonlíthatóvá válnak az európai pénzintézetek díjaival.

Márciustól életbe lép az azonnali fizetési rendszer, amelynek tesztelése már javában zajlik. Az azonnali fizetési rendszer jelentősen könnyíti meg pénzügyeinket, ugyanis a forintalapú banki átutalások az év minden napján, a nap 24 órájában, 5 másodpercen belül megjelennek majd a kedvezményezett számláján. Sőt, adott esetben még a számlaszámot sem kell majd megadnunk ahhoz, hogy valakinek a számlájára pénzt küldjünk, elég lesz ehhez a tranzakcióhoz a kedvezményezett telefonszáma, vagy az e-mail címe, amennyiben ezt hozzárendelte a számlához. A rendszer biztosítja azt is, hogy egy QR-kód leolvasásával elindíthassuk az utalást - az azonnali fizetési rendszer bevezetésétől a 6500 milliárd forintra rúgó hazai készpénzállomány csökkentését is remélik.

Fotó: Pixabay

A kétszintű azonosítással a legtöbb banki ügyfél már idén is találkozhatott online vásárlás során, de legkésőbb 2020. december 31-ig minden magyarországi pénzintézetnek be kell vezetnie ezt a megoldást az internetes kártyás fizetéseknél. A kétszintű azonosításnál már nem lesz elegendő a bankkártya adatait ismerni (kártyaszám, név, lejárat és a hátsó oldalon lévő három számjegyű CVV/CVC-kód), a bankoknak még egy módon meg kell győződniük arról, hogy valóban az ügyfelük kívánja használni a bankkártyát. Fontos tudni, hogy a kétszintű azonosítás csak Európában kötelező, a nem uniós webáruházakban vásárolva a bank feladata lesz az ügyfél megfelelő azonosítása, de ahol lehetőség lesz rá, alkalmazni fogják a kétszintű azonosítást

Már 2019. szeptemberében hatályba lépett az a PSD2 szabályozás, ami megteremtette a nyílt bankolás lehetőségét. Mindez azt jelenti, hogy egyetlen helyről áttekinthetőek lesznek pénzügyeink, és átláthatóbb kimutatásokat kaphatunk. Ennek következtében 2020-ban több bank kínálhat majd olyan szolgáltatást, szolgáltatásokat, amelyek segítségével máshol vezetett számlánkra is ránézhetünk a netbankból vagy a mobilbankból, de olyan applikációk is megjelenhetnek a piacon, mint a pénzügyi tervező, vagy háztartási költségfigyelő alkalmazás. Ezek a fejlesztések mind az online vásárlások megkönnyítését célozzák, így például egyszerűbb lesz mobilon keresztül parkolójegyet vagy autópálya-matricát vásárolni.

Azt is ki kell emelni, hogy bár az újításoknak köszönhetően jóval több szolgáltató férhet majd hozzá számlaadatainkhoz, ez csak akkor történhet meg, ha mi ügyfélként engedélyt adunk erre. Ha így teszünk, a szolgáltatók megismerhetik a számlaegyenlegünket, sőt, akár a teljes számlatörténetünkre is ráláthatnak és arra is lesz lehetőségük, hogy megbízásokat fogadjanak és kezeljenek. Ez viszont tényleg csak az ügyfélen áll, hogy kivel oszt meg adatot, őt csak és kizárólag olyan szolgáltatók jogosultak megkeresni bármilyen ajánlattal, akik rendelkeznek a Magyar Nemzeti Bank engedélyével.

A változásoknak köszönhetően új pénzintézeti szolgáltatások, személyre szabható online megoldások is megjelenthetnek a piacon a teljesen online intézhető ügyletektől a megújult banki felületekig. Utóbbiaknál például a bonyolult menürendszerek helyett egy-két kattintással megköthetők lesznek a szerződések.

https://bankespenzugyek.blogstar.hu/./pages/bankespenzugyek/contents/blog/88094/pics/lead_800x600.jpg
a digitális bankszolgáltatások fejlesztése,bank,online bank
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?